Konsept

Moxy utviklet og bygget den første dumperen i 1969. Konseptet var bygd på en Ford 5000 traktor med påmontert en kraftig dumperhenger som hadde hydraulisk fremdrift også på bakre aksel.

D20

Det viste seg relativt fort at  kombinasjonen traktor og dumperhenger ble for motorsvak, og et nytt konsept med egendesignet mekanisk drevet framvogn med Scania motor ble koblet samme med modifisert og videreutviklet hydraulisk drevet bakvogn.
Denne fikk så betegnelsen D20, og ble bygget i 1970.

Viking D15

På samme tid fikk Statens Vegvesen utviklet en dumper som kunne brukes utenfor allfarvei og denne ble bygget av Øveraasen på Gjøvik. Dette ble en rammestyrt 6X6 dumper som benyttet produktnavnet VIking D15, og senere Moxy D15 etter at Moxy kjøpte dette konseptet.

Full Name

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

How we can help you

Full Name

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

How we can help you

Full Name

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

How we can help you

Moxy

I 1974 flyttet Moxy inn i nye lokaler på varhol i Elnesvaagen.

Moxy 6200 S

I 1982 kom neste generasjon dumper med 25 tonn nyttelast og fjæring på foraksel, med model betegnelsen 6200S. S som betyr Supercharged, altså med turbo.

Moxy 7235

Utover ble det utviklet flere nye dumpere. Moxy fikk godt fotfeste innen anleggsbransjen og de eksporterte til mange land, og i 1986 ble verdens første 35 tonns rammestyrte dumper lansert fra Moxy med modell betegnelsen 7235.

Komatsu

I 1987 inngikk Moxy avtale med verdens nest største anleggsmaskin produsent Komatsu  om å produsere Moxy dumperen med Komatsu motor og varemerking. De ble produsert i 2 utførelser med betegnelsen HA250 og HA270 for henholdsvis 25 og 27 tonns nyttelast. I 1991 ble Komatsu medeier i Moxy med 33% eierandel.

I 1997 trakk Komatsu seg fra samarbeidet, noe som førte til at Moxy mistet storparten av salgsapparatet sitt. Dette førte til at salget gikk kraftig ned, spesielt i Tyskland,  og USA.



Doosan

I 2008 ble Moxy kjøpt av sør-koreanske Doosan og innlemmet i Doosan-gruppen under navnet Doosan Moxy AS, senere endret til Doosan Infracore Norway AS.




Doosan 4x4

I 2021 kom Doosan med ett nytt rammestyrt produkt, en 45 tonns 4X4 bygget som en hybrid mellom en rammestyrt dumper og en tipp truck.

Hyundai Heavy Industries

Samme år kjøpte kjøpte Hyundai Heavy Industries aksjemajoriteten til Doosan Infracore, Doosan sin anleggsmaskindivisjon som inneholdt produksjon av gravemaskiner, hjullastere, dumpere og motorer.

I 2023 byttet Doosan Infracore Norway AS navn til HD Hyundai Infracore Norway AS, og selskapet produserer nå dumpere under varemerkene Develon og Hyundai. Selskapet har beholdt det samme grunnkonseptet som Viking-dumperen med 6x6 fremdrift gjennom tandemkonseptet og har videreforedlet dette gjennom 50 år. Produktene fremstår i dag som markedsledende når det gjelder fremkommelighet i utfordrende terreng og har en gjennomgående høy kvalitet. HD Hyundai har som målsetning å bli blant de 5 største produsentene av anleggsmaskiner i verden.

HD Hyundai Infracore Norway AS

Org: NO 985 499 209 MVA
Address: Varholvegen 149, 6440 Elnesvågen
Tlf: 71 26 85 00

Personvern
ⓒ 2024 HD HYUNDAI INFRACORE NORWAY AS